Sobre el curs: La preservació digital: aplicació de les guies d’InterPARES 2


Formació continuada de l'AACEl passat 30 de juny de 2009 es va dur a terme el curs La preservació digital: aplicació de les guies d’InterPARES 2 (productors i preservadors). Amb el professor Miquel Serra, del TEAM Catalonia d’InterPARES 3.

Com en altres ocasions el curs va ser de caràcter presencial i es va dur a terme a l’Arxiu Històric Provincial de Lleida. Tot i que normalment els cursos de formació continuada a Lleida, solen començar pel matí, aquest es va fer per la tarda (de 16h a 20h)…

El nombre d’assistents estava al voltant de les 10 persones, per tant va ser una classe molt propera, tot i l’especificitat de la temàtica i la calor, gairebé canicular, que feia a Lleida. La primera part de la classe fou de caràcter teòric i en la segona part  es va tractar el contingut de forma més pràctica.

El curs es basava en els resultats sorgits del projecte InterPARES 2, i concretament en les guies publicades a la col·lecció textos de l’Associació d’Arxivers de Catalunya i traduïdes per l’Albert Villaró amb la col·laboració de Lluís-Esteve Casellas.TEAM Catalonia InterPAREs 3

Pel que fa al contingut del curs, en primer lloc s’exposà la guia InterPARES 2 que conté les directrius per a la producció i manteniment de materials digitals. A mode d’introducció es van comentar els aspectes terminològics de la traducció de la guia, de l’anglès al català. Tenint en compte que alguns dels termes en anglès són de traducció complexa a la nostra llengua. Exemples en són records i documents o recordkeeping i records management, termes que potser en català no diferenciaríem, però que en el context anglès i per tant del projecte InterPARES si que estan ben diferenciats.

Guies InterPARES 2, traduïdes al catalàLes directrius dirigides al productor, van associades a la fase activa de la documentació i al manteniment d’aquesta documentació creada. Per tant la guia comença a donar indicacions ja des del moment en que s’ha de seleccionar maquinari, programari i formats d’arxiu, tenint en compte que han de garantir l’accessibilitat als materials digitals al llarg del temps. A partir d’aquí va descrivint accions per a garantir la fiabilitat, autenticitat i exactitud dels documents creats. Entre altres aspectes cal destacar les indicacions per a garantir la forma fixa i el contingut estable dels documents, la identificació i integritat a partir de les metadades d’identitat i integritat per garantir l’autenticitat del document. La protecció tant de la possible manipulació no autoritzada, com de les possibles pèrdues, així com les pràctiques a seguir per evitar l’obsolescència del programari i maquinari.

Pel que fa a les directrius dirigides al preservador, entès a casa nostra com l’arxiver de l’arxiu històric o de conservació permanent. En primer lloc plantegen la necessitat d’establir un marc per a gestionar l’anomenada cadena de preservació (Chain of Preservation), un model d’InterPARES que planifica les diferents baules de la cadena des de la creació dels documents d’arxiu fins a la seua preservació permanent. És a dir els preservadors han de definir, prèviament, l’abast i els objectius del seu programa de preservació, per tal de determinar quines estratègies de preservació s’hauran d’aplicar. Aquest marc inclou, com cercar recursos, el paper del preservador com a assessor, desenvolupar procediments que facilitin la preservació des de la creació dels documents, etc.Guia InterPARES - Directrius per al preservador

Indica sobre com avaluar els documents, una tasca que en els documents electrònics d’arxiu, es desplaça a la fase de creació i captura dels documents. L’avaluació ha de valorar l’autenticitat i documentar-la aplicant els requisits de referència, com a controls establerts pel creador per garantir la identitat i integritat dels documents d’arxiu. L’avaluació es també la supervisió periòdica dels documents fins a la transferència de preservació.

En aquesta transferència, l’arxiu de preservació permanent ingressarà només els documents escollits. La transferència es farà seguint la planificació establerta i documentant tots els processos. L’arxiu realitza i garantitza la funció de custodi de confiança (trusted custodian). Qui ha de ser capaç d’aplicar tots els requisits per a preservació dels documents autèntics.

Finalment la segona part de la classe va ser de treball en grup amb la resolució de dos exercicis de casos en que es tractava de donar la solució partint de les directrius, recomanacions i pautes explicades en la teoria. També en Miquel va dir que el TEAM Catalonia està obert a que qualsevol dels arxivers/eres que en vulguin formar part i participar-hi.

Advertisements

1 comentari

Filed under Formació

One response to “Sobre el curs: La preservació digital: aplicació de les guies d’InterPARES 2

  1. Hola,

    Des del web Patrimoni.gencat ens volem posar en contacte amb tu per donar-te a conèixer el portal i els seus continguts: agenda, monogràfics, una televisió online, escapades, notícies, fotografies panoràmiques, descobertes, jocs, eines 2.0… El patrimoni català com mai l’has vist!

    Et volem presentar també els blogs del portal, per si els vols enllaçar des del teu blog o fer-ne esment en un post. T’animem, a més, a participar en aquests dos espais, oberts a tothom, on hi esperem veure els teus comentaris, opinions i experiències.

    oParticipa! El blog de Patrimoni.gencat. Hi trobaràs informació resumida de les notícies, monogràfics i escapades que anem publicant al web perquè en puguis dir la teva.

    http://blocs.gencat.cat/blocs/AppPHP/participa

    oEl patrimoni no em diu res! El blog dels pat.escèptics. Hi ha un internauta que es dedica a fer crítiques molt àcides sobre Patrimoni.gencat… Vols conèixer la cara més divertida i irreverent del portal?

    http://elpatrimoninoemdiures.blogspot.com

    Gràcies per fer créixer el patrimoni català amb nosaltres!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s