Quan la satisfacció dels usuaris és la recompensa de l’arxiver


Un dels objectius dels arxius és l’atenció als usuaris i el correcte assessorament per tal de resoldre les seues consultes. Probablement una de les màximes a la que mai no hauríem de renunciar com a arxivers és què cap usuari marxi sense una resposta satisfactòria a la seua consulta.

Fa aproximadament un any vam rebre a l’Arxiu del Monestir de Bellpuig de les Avellanes un correu electrònic provinent del sud de França. L’usuari en qüestió ens explicava que els seus orígens familiars eren a Catalunya, i ho feia amb tot un conjunt d’informació gens menyspreable a l’hora d’ajudar a l’arxiver a resoldre les seves necessitats d’informació. Després de tot, la consulta era prou específica, cercava informació sobre un parent seu mort durant la guerra civil.

Per context vam anar a cercar la informació primer en la sèrie de documents referents a l’Hospital Militar de les Avellanes (1938-1939) i en les llistes d’enterraments al cementiri del monestir durant aquest període. No hi va haver resultats. El següent pas va ser consultar els fons de la Vicepostuladora Marista, allí en els expedients ens va aparèixer en una llista el nom del sacerdot, i amb això vam descobrir que pertanyia al Bisbat de Lleida. Com que el fons de la vicepostuladora disposa d’una biblioteca auxiliar amb nombrosos martirologis, vam consultar-ne el referent al Bisbat de Lleida.

En la resposta a la consulta li vam aportar totes les dades possibles vinculades a la informació que cercava, i a més li vam proporcionar les dades de contacte de l’Arxiu Diocesà de Lleida, ja que molt probablement allí podia ampliar i completar la seua cerca.

El curiós del cas és que un any després, l’usuari en qüestió va venir a passar uns dies a l’Hostatgeria del Monestir de les Avellanes amb l’objectiu de visitar Blancafort, el poble d’on eren originaris els seus familiars, i a la vegada per visitar l’Arxiu Diocesà de Lleida per completar al seua consulta. Finalment, a través de l’Arxiu Gavín, també va poder obtenir més informació sobre Blancafort.

La satisfacció de l’usuari era tan gran que abans de marxar ens deixà una carta escrita que finalitza així “Així és la vida, quan li fem confiança sol donar-nos més del que esperàvem. És la gran lliçó del meu viatge a Blancafort“.

Probablement aquest sigui un cas poc habitual, però la lliçó que n’hem d’extreure els arxivers és que, una de les nostres funcions és facilitar l’accés a la informació i assessorar als usuaris sobre com i on poden trobar allò que busquen. Informar, formar i orientar és igual a satisfacció.

1 Comments

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.